حرکات صهیونیست‌ها را بصورت لحظه‌ای در نظر داریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رستم قاسمی، روزنامه ایی‌اِی‌دیلی روسیه گفت و گویی با مهندس رستم قاسمی صورت داده بود که متن این گفت و گو به شرح زیر است:

* حرکات صهیونیست‌ها را بصورت لحظه‌ای در نظر داریم

نظر شما درباره اظهارات آمریکایی‌ها چیست که مدعی شده بودند حملات سال ۲۰۱۹ به نفت کش های ایرانی در نزدیکی سوریه کار صهیونیست‌ها بوده است؟ اگر این ادعا را بپذیریم چطور ایرانی‌ها موفق شدند تا به ونزوئلا نفت و بنزین صادر کنند؟

یکی از راهبردهای همیشگی رژیم صهیونیستی، اختلال در همکاری های اقتصادی ایران بوده و در این راستا از روشهای غیراخلاقی متعددی استفاده کرده است. ما حرکات صهیونیستها را بصورت لحظه ای در نظر داریم و این شیطنتهای کودکانه را هم در نظر داریم. در صادرات بنزین به ونزوئلا نیز از همان ابتدا تلاشهای زیادی صورت گرفت تا با سنگ اندازی های متعدد جلوی این کار را گرفت. اما ایران از هم از لحاظ انسانی و هم از جنبه اقتصادی اصرار به طراحی و اجرای این موضوع داشت. با برنامه ریزی های فنی گسترده و تعاملات صورت گرفته کلیه اقدامات در انتقال محموله های بنزینی موفق عمل کردیم. هم بنزین را به ونزوئلا رساندیم و هم وجه آن دریافت شد.

 

*ایران به دلیل شرایط تحریم توانسته‌ بخشی از بودجه خود را غیرنفتی کند

ما شاهد یک گذار غیر قابل اجتناب از سوخت های فسیلی به سمت سوخت های هسته ایی و خورشیدی هستیم. آیا فکر می‌کنید لابی نفتی طرفداران غرب مخالف تغییر در ساختارهای اقتصادی باشند؟

علیرغم همه تغییرات صورت گرفته در سبد انرژی و حرکت جهان به سمت انرژی های تجدید پذیر؛  تا سال ۲۰۵۰ عمده بخش انرژی مورد نیاز بشر توسط سوختهای فسیلی تامین می شود و این بمعنای فرصتی حدوداً سی ساله برای انطباق کشورهای نفتی با دوران پسانفت است. در این مسیر قطعاٌ تعداد زیادی گروه های ذینفع غربی هستند که می توانند مسیر را تغییر دهند. اما بطور کلی؛ کشورهای نفتی اگر سبد درآمد و دارایی خود را از حالت نفتی به سایر بخشها سوق ندهند؛ آینده پیچیده و خطرناکی خواهند داشت. ما به دلیل شرایط تحریم توانسته‌ایم بخشی از بودجه مان را غیرنفتی کنیم اما هنوز تعادل بودجه به شدت وابسته به قیمت و صادرات نفت است. این در حالی است که با توجه به پیش بینی های صورت گرفته به نظر نمی رسد در آینده نزدیک افزایش قابل توجهی در قیمت نفت داشته باشیم.

 

* ایران باید سبد درآمدی خود را متنوع کند/ باید و به سمت نظام های درآمدی از جمله نظامهای هوشمند مالیاتی و کانونهای ایجاد ارزش افزوده برویم

نفت ۴۰ دلاری به معنای کسری بودجه برای اکثر کشورهای نفتی است مثلا الجزایر برای اینکه کسری بودجه نداشته باشد نیاز به نفت ۱۶۰ دلاری دارد موضوعی که حتی ثلث آن نیست خوش باورانه است این هدفگذاری قیمتی برای عربستان بیش از ۸۰ دلار است که آن نیز خوش بینانه و دور ازدسترس است. به همین دلیل همه کشورهای نفتی از جمله ایران باید سبد درآمدی خود را متنوع کنند و به سمت نظام های درآمدی از جمله نظامهای هوشمند مالیاتی و کانونهای ایجاد ارزش افزوده باشند. کاری که بنظر می رسد تا حدی امارات متحده توانسته آن را تحقق بخشد و ایران نیز بخاطر زیرساختها و تبحرش در اقتصاد مقاومتی، توان تحقق آن را دارد. در کنار همه اینها کرونا موجب کاهش رشد اقتصادی جهان و نیاز به انرژی شده و این موضوع موجب می شود تا شرایط برای کشورهای تولید کننده نفت بطور کامل تغییر کند.

*گره زدن همه مسایل اقتصادی کشور به مذاکره ایران را ضعیف کرد

حضرتعالی بزرگترین اشتباه اقتصادی دولت فعلی ایران را چه می دانید؟

گره زدن همه مسایل اقتصادی کشور به مذاکره و نداشتن سناریوهای موازی باعث شد اقتصاد ایران آسیب پذیر شود و همین امر باعث شد تا در مذاکره نیز موضعمان ضعیف باشد.

 

خرابکاران در صنعت هسته‌ای می‌خواهند ایران را به نفت وایسته نگه دارند

آیا فکر می کنید غربی ها با خرابکاری در برنامه هسته ایی ایران قصد دارند وابستگی تهران به نفت را حفظ کنند؟

متاسفانه خرابکاران در صنعت هسته ای ایران؛ مجموعه ای از اهداف در هم نتیده دارند که یکی از آنها همین حفظ وابستگی ایران به نفت است.

 

وقتی صحبت از ساختار اجتماعی فعلی ایران می‌شود، رشد شکاف بین فقیر و غنی غیر قابل اغماض است. در باب این بحران چه نظری دارید؟

یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران کاهش ضریب جینی و نابرابری است. ضروری است با حفظ رشد اقتصادی نسبت به کاهش درآمدهای اقشار ضعیف کشور اقدام کنیم. ما برای کاهش شکاف اقتصادی مهمتر از مالیات، افزایش درآمد سرانه ایرانیان است که در سالهای اخیر به دلیل تحریمها و برخی سیاستهای غلط داخلی وضعیت نامناسبی دارد.

 

 

 

توسط : کاربر دسته : اخبار
برچسب : , , ,
پرینت
اشتراک گزاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *